وبلاگ

انواع صنایع دستی ایرانی

انواع صنایع دستی ایرانی

انواع صنایع دستی ایرانی ، ایران کشوری است پهناور با قومیت های مختلف که گوشه گوشه این سرزمین اقوامی با صنایع دستی خاص خود زندگی می کنند. صنایع دستی ایران به قدری منحصر به فرد و معروف هستند که در کل جهان نام ایران در این عرصه خوش می درخشد.

در این مقاله قصد داریم تعریفی از صنایع دستی داشته باشیم به گونه ای که بدانیم به چه محصولی صنایع دستی گفته می شود سپس انواع صنایع دستی ایران را بشناسیم و توضیح مختصری در مورد رشته میناکاری بپردازیم.

صنایع دستی چیست

صنایع دستی از ابتدایی ترین ابزارهایی است که بشر توسط آن ها با جوامع گوناگون ارتباط برقرار کرده است. صنایع دستی هر کشوری بازتابی از فرهنگ و تمدن آن کشور است که به مرور زمان با حفظ اصالت خود پیشرفت کرده و عمده بازارهای داخلی و خارجی را به خود اختصاص می دهد.

از طرفی می توان گفت صنایع دستی هر کشوری بهترین و زیباترین آثار اساتید و هنرمندان آن کشور است آثاری که با هنر دست هنرمندان متولد می شود و روح زندگی می گیرد. صنایع دستی در ایران به دلیل منحصر به فرد بودن نقش قابل توجهی از صادرات کشور را به خود اختصاص داده است در ادامه سه صنایع دستی برجسته ایران را معرفی می کنیم.

انواع صنایع دستی ایرانی

انواع صنایع دستی ایرانی

بافت و نساجی

شاید بتوان گفت یکی از قدیمی ترین و شاخص ترین صنایع ایران صنعت بافت و نساجی می باشد. این شاخه در راستای رفع نیاز های اولیه به پوشش و نیازهای ابتدایی زندگی شکل گرفت و به انواع مختلفی گسترش یافت. همواره بسیاری از روستاییان در سراسر ایران مشغول بافت فرش و گلیم اند و به راستی هنر دست آن ها و فرش ایرانی در جهان نامی خوش و طرفداران بسیار دارد.

در استان‌های مختلف در کشور عزیزمان ایرات انواع فرش و گلیم و گونه‌های مختلفی از نساجی سنتی بافته می شود و از معروف‌ترین صنایع دستی این مناطق می باشند. برخی از زیرشاخه‌های صنعت ساجی عبارت‌اند از: گبه بافی، جاجیم بافی، ابریشم بافی، چادر شب بافی، پرده بافی، نوار بافی، شمد بافی و چفیه بافی و …

صنایع فلزی

حتما در زمانی که به بازارهای بزرگ و سنتی سرزدید تنوع صنایع دستی فلزی چشم شما را گرفته است. استفاده از فلزات در سال های پیدایش جوامع برای رفع نیاز به ظرف و ظروف شکل گرفته است و به مرور با کار بر روی فلزات صنایع دستی فازی شامل ظروف نقره کاری و مس کوبی پدید آمد. این ظروف با هنر دست و ظرافت و مهارت خاص ساخته می شود بسیار گران قیمت است و طرفداران زیادی در بازارهای داخلی و خارجی دارد.

از معروف‌ترین شاخه‌های صنایع دستی فلزی می‌توان هنرهای دواتگری، حکاکی، قلم زنی، زرگری، طلا کاری، نقره کوبی، مس کوبی، ریخته گری، زیور سازی، اسلحه سازی و علامت سازی را نام برد.

میناکاری

زیباترین و گران ترین ظروف تزیینی ظروف های میناکاری شده می باشد. این صنعت بسیار سخت است و زیبایی آن طرفداران بسیار زیادی دارد. هنرمندان مینا کار با تلفیق رنگ‌های مات و کار با کاشی و فلز، آثاری زیبا خلق می‌کنند. زیر مجموعه‌های صنعت میناکاری شامل مرصع، مشبک، مینای نقاشی و مینای صبی می‌شوند و میناکاری مرصع سخت‌ترین رشته این هنر به حساب می‌آید.

میناکاری روی سفال

انواع صنایع دستی ایرانی

انواع صنایع دستی ایرانی

سابقه میناکاری به ۱۵۰۰ سال پیش برمی گردد ابداع این هنر به ایرنیان نسبت داده شده و اولین آثار میناکاری شده جام خسرو مربوط به دوران ساسانیان می باشد.

در این روش طرح هایی خلاقانه و با ظرافت به دست هنرمندان و اساتید این صنعت روی ظروف سفالی ایجاد می شود و سپس طرح با رنگ های مخصوص رنگ آمیزی میشود و در داخل کوره پخته می شود. ظروف میناکاری فراونی با زیبایی های فوق العاده در کشور و به عنوان سوغات و صنایع دستی شهر همدان یافت می شود که برای دیدن زیبایی و طرح های متنوع این ظروف سفالی میناکاری شده  می توانید سایت سفال رضا را مشاهده نمایید.

برای خرید ظروف سفالی میناکاری شده کلیک کنید

کلام آخر

ایران با تاریخ و تمدن و قدمتی که دارد مهد صنایع دستی خوانده می شود چه در عرصه فرش و گلیم بافی و چه در ساخت ظروف فلزی و سفالی و میناکاری حرف اول را در صنعت صنایع دستی در جهان میزند.

ظروف میناکاری شده در چند سال اخیر تولیدات زیادی داشته و با زیبایی خود طرفدران بسیاری پیدا کرده است که با دیدن سایت سفال رضا به راحتی می توانید انواع این سفال میناکاری شده را مشاهده کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *