وبلاگ

تفاوت میناکاری اصفهان با میناکاری روی سفال همدان

تفاوت میناکاری اصفهان با میناکاری روی سفال همدان

تفاوت میناکاری اصفهان با میناکاری روی سفال همدان…

در ادامه مقالاتی که به توضیح صنایع دستی ایران پرداخته شد به صنعت میناکاری می پردازیم و مراحل این رسته را در شهرهایی چون اصفهان و همدان مورد بررسی قرار می دهیم میناکاری هم روی سفال و هم مس انجام می شود که تفاوت های آن را بررسی می کنیم.

میناکاری روی سفال

مینا کاری روی سفال صنعت بسیار زیبا و پر طرفداریست که پایه این هنر همانند نقاشی روی سفال می باشد خود مینا لعابی شیشه ایست که روی سفال قرار می گیرد. در واقع مینا ادغامی از لعاب و شیشه می باشد که روی سفال بعد از نقاشی کار می شود. این ظروف سفالی میناکاری شده هم جهت استفاده و هم دکور کاربرد دارد و عمر طولانی هم دارد و مورد توجه ایرانی های زیبا پسند قرار گرفته که البته این صنعت صادرات نیز دارد. در واقع میناکاری بر روی سفال از قدیمی ترین صنایع دستی و از سوغاتی های ایران است و همواره مورد توجه بازار داخلی و خارجی قرار گرفته است.

میناکاری روی مس

میناکاری بر روی مس هم جز صنایع دستی اصلی ایران قرار می گیرد به این صنعت هنر آتش و خاک نیز گفته می شود. بطور لغوی هم مینا آسمان آبی معنی می شود. هنر میناکاری سابقه و قدمتی طولانی دارد و آثاری از سده چهارم میلادی با این هنر یافت شده است. ایرانیان از قدیم الایام اهل نقاشی بودند و به این کار علاقه نشان داده این و بر روس هر سطحی آثار نقاشی از خود به جای گذاشته اند حال انکه نقاشی بر روی مس با رنگ های مخصوص را میناکاری می نامند. این رسته نیز بین ایرانیان بسیار طرفدار دارد و همچنین جز آثار صادراتی می باشد.

میناکاری در اصفهان

اصفهان را می توان به عنوان مهد مینا ایران نام برد این هنر در اصفهان بسیار قدمت دارد مینا هم بر روی فلز و هم شیشه و هم سفال در اصفهان انجام می شود اما میناکاری بر روی فلز و از جمله مس در اصفهان بیشتر دیده می شود میناکاری های اصفهان بیشتر از نوع برجسته و نقاشی می باشد و چند ویژگی بارز دارد که مهمترین آن نقش های اسلیمی ، خطایی ، پرداز و گل مرغ می باشد و رنگ مینای به کار رفته اغلب سفید و آبی می باشد.

تفاوت میناکاری اصفهان با میناکاری روی سفال همدان

تفاوت میناکاری اصفهان با میناکاری روی سفال همدان

میناکاری روی سفال همدان

یکی از صنایع و هنرهای شهر لالجین یا اسدآباد همدان سفال های میناکاری شده می باشد میناکار بر روی سفال طرح می کشد با رنگ  لعاب می زند و در کوره می پزد و ظروف سفالی میناکاری شده اماده می شود . در سال های اخیر این هنر در شهر همدان بسیار رواج پیدا کرده و آثار به سایر شهرها و کشورها ارسال می شود.

تفاوت میناکاری اصفهان و مینا کاری همدان

همانطور که گفته شد اصفهان مهد مینا کاریست و همدان مهد سفال. میناکاری در اصفهان عمدا بر روی مس می باشد اما میناکاری همدان روی سفال است میناکار در اصفهان بیشتر از رنگ آبی و سفید استفاده می کند حال آنکه سفال میناکاری سفال همدان بسیار گرم و پر انرژی است و از تمامی رنگ های شاد و گرم در آن استفاده می شود. هر دو شهر اصفهان و همدان آثار درجه یکی در زمینه میناکاری روی سفال ارائه می کنند و اما در رنگ بندی طرح و برجستگی تفاوت هایی دارند که آثار هر شهر را از شهر دیگر متمایز می کند.

خرید ظروف میناکاری روی سفال

اگر به ظروف سفالی و میناکاری علاقه دارید و قصد خرید دارید خوشبختانه این روزها این آثار در همه شهرها پیدا می شود اما بازار اصلی سفال در همدان می باشد اگر به همدان سفر کردید حتما به این بازار در لالجین و اسدآباد سر بزنید و از این همه هنر و زیبایی لذت ببرید . اگر در سراسر ایران قصد خرید این سفال را دارید می توانید با مراجعه به صفحه فروشگاه اینترنتی سفال رضا تنوع محصولات را ببینید و اقدام به خرید نمایید.

یا برای خرید حضوری می تونید به آدرس همدان، شهرستان اسدا آباد، شهرک شهید قندی ،خیابان شهید دستغیب مراجعه نمایید و یا با شماره تماس های زیر تماس حاصل نمایید:

تفاوت میناکاری اصفهان با میناکاری روی سفال همدان

تفاوت میناکاری اصفهان با میناکاری روی سفال همدان

مراحل میناکاری روی سفال

برای این کار باید ابزاری از جمله ظروف سفالی خام، شابلون،سیاه قلم ، رنگ و پودر میناکاری را تهیه کنید ابتدا سفال کاملا صاف و صیقلی کنید و سپس طرح بزنید طرح ها را با پمپ مخصوص سیاه قلم زنید و سپس شروع به رنگ امیزی کنید بعد از اتمام کار لازم است تا ظرف شما در کوره پخته شود.

کلام آخر

در این مقاله به بررسی تفاوت میناکاری اصفهان با میناکاری روی سفال همدان پرداختیم، و درباره هرکدام توضیحاتی ارائه کردیم و در نهایت برای خرید ظروف سفالی میناکاری شده فروشگاه سفال رضا را معرفی نمودیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *